23 NOV

2018

Opinions

Waarom “Bricks and Clicks” het meest duurzame retailmodel is

Retailers maken zich klaar voor een van de drukste shoppingdagen van het jaar, Black Friday en Cyber Monday. Deze periode is meestal een goede indicator voor de gezondheid van retailconsumptie. Vorig jaar daalde de verkoop in winkels licht in de Verenigde Staten, maar de online verkoop steeg met dubbele cijfers volgens gegevens van Adobe Analytics. Cyber Monday 2017 was feitelijk de grootste online verkoopdag in de historie en vertegenwoordigde meer dan $6.5 miljard in omzet. Grote winnaar was Amazon dat volgens Hitwise meer dan de helft van de online transacties binnenhaalde.

Amazon overschreed in september dit jaar gedurende korte tijd de beurswaarde van $1 biljoen alvorens opnieuw te dalen en werd de tweede beursgenoteerde onderneming die deze mijlpaal behaalde. Het succes van Amazon vloeit voort uit het zogenaamde Amazon-effect: permanente innovatie en verstoring van de retailmarkt, zowel online als in fysieke winkels. Consumenten overal ter wereld kiezen steeds vaker voor online shopping. Toch zou volgens een recent onderzoek, meer dan 70% van de consumenten de voorkeur geven aan winkelen in een brick and mortar (B&M) winkel van Amazon boven Amazon.com. Waarover de concurrentie zich dus zorgen zou moeten maken, is het feit dat Amazon verandert in een “brick and click” (B&C): een retail ondernemingsmodel dat online diensten combineert met fysieke winkels. De large cap uit Seattle nam vorig jaar Whole Foods over om binnen te geraken binnen het domein van de B&M winkels. De aankondiging dat Amazon Whole Foods overnam, zorgde voor een enorme uitverkoop van verwante aandelen.

Niet alleen online retailers zetten een stapje naar de wereld van de fysieke winkels. Een aantal gevestigde B&M retailers zoals Best Buy voeren succesvolle multichannel-strategie in om te concurreren met het internet. Best Buy startte de succesvolle herstructurering van zijn activiteiten meer dan vijf jaar geleden door de nadruk te leggen op differentiatie door middel van klantenservice, het sluiten van winkels en het uitbreiden van zijn online aanwezigheid.

De jaarlijkse resultaten uitgedrukt in USD van deze B&C-bedrijven waren de voorbije vijf jaar indrukwekkend. Amazon (+45,0%) deed het bijvoorbeeld heel wat beter dan de S&P 500 index (+14,0%). Multichannel-retailers lijken het niet alleen financieel goed te doen, ze bieden bovendien aanzienlijke voordelen op het vlak van duurzaamheid. De twee belangrijkste voordelen op het vlak van duurzaamheid zijn volgens het onderzoeksverslag van Candriam, een vermindering van de Co2-uitstoot en een betere klantervaring.

Voordelen op het vlak van duurzaamheid van online retail

In vergelijking met traditionele shopping, is e-commerce heel wat efficiënter op het vlak van CO2-uitstoot. Helaas is geen enkel retailmodel koolstofvrij. Voor online retailers is verpakking de belangrijkste bron van uitstoot (65%), en voor offline retailers is vervoer de grootste component[1]. Het logistiek model voor e-commerce elimineert de uitstoot van individuele voertuigen, die ongeveer twee derden van de totale uitstoot van de traditionele winkelervaring vertegenwoordigt[2]. Bovendien zijn naar schatting leveringen aan huis door pakjesdiensten maar liefst 24 keer energiezuiniger dan wanneer de klant zijn eigen auto gebruikt[3]. Daarom kent Candriam een ESG bonus toe aan pure online aandelen in haar best-in-class analyse voor duurzame fondsen en ETF’s.

Twee voorbeelden van Europese online retailers binnen het aanbod van duurzame IndexIQ ETF’s van Candriam die een dergelijke bonus krijgen, zijn Asos en Zalando. Beide retailbedrijven scoren relatief goed op het vlak van klimaatverandering en uitputting van hulpbronnen omwille van de e-commerce-bonus. Zij krijgen daarom een hogere globale macro ESG-score dan het sectorgemiddelde.

Klantervaring is belangrijk

Klanten willen de dingen die ze kopen graag zien en aanraken. Toen online ondernemers zich realiseerden dat klanten houden van fysieke winkels begonnen ze over te stappen naar B&C-winkels. Zalando, dat door Candriam geclassificeerd wordt als een “toonaangevend” duurzaam bedrijf binnen de retailsector, is van een pure online speler aan het overstappen naar een bedrijf dat online diensten combineert met fysieke outletwinkels. De Duitse retailer creëert zorgvuldig ontworpen showrooms met het oog op een betere klantervaring. Zo bezit Zalando reeds winkels in Berlijn, Frankfurt en Keulen en is het van plan om nog meer fysieke outletwinkels te openen. Zalando maakt ook gebruik van big data om de klantervaring te verbeteren.

Diverse andere duurzaamheidsfactoren kunnen de milieuvoordelen van e-commerce tenietdoen, zoals het retourbeleid. Bij Candriam is het verzekeren van kwaliteit & veiligheid een van de vijf kernpunten in de duurzaamheidsanalyse van de retailsector aangezien dit een drastische impact kan hebben op de winkelervaring en toekomstige verkoop. In contact treden met bedrijven om inzicht te krijgen in hun klantenservice en strategie maakt daarom een belangrijk deel uit van de ESG-beoordeling.

Conclusie

De ondernemingsmodellen van zowel zuivere online als offline spelers lijken te verdwijnen en plaats te maken voor multichannel-retailers zoals Amazon, Best Buy en Zalando. De best-in-class analyse van Candriam gebeurt via een evenwichtige aanpak, die rekening houdt met verschillende micro- en macro-factoren op het vlak van duurzaamheid, die een impact zouden kunnen hebben op het ESG-profiel van een bedrijf. Klimaatverandering en klantenbinding zijn twee van deze factoren. Het brick and click model biedt de mogelijkheid om de koolstofvoetafdruk van een bedrijf te verminderen en de koopervaring te verbeteren. Daarom is dit voor Candriam het meest duurzame retailmodel.

 


[1] Candriam. Environmental benefits of E-commerce versus brick-and-mortar retailing: reality or illusion?, 2017

[2] Weber, C., Hendrickson, C., Jaramillo, P., Matthews, S., Nagengast, A., & Nealer, R. (2008). Life cycle comparison of traditional retail and e-commerce logisitics for electronic products: a case study of buy.com. Working Paper, Carnegie Mellon, Green Design Institute.

[3] Edwards Julia, B., McKinnon Alan, C., Cullinane Sharon, L. Comparative analysis of the carbon footprints of conventional and online retailing: a “last mile” perspective, 2010