18 OKT

2018

Asset Class , Green Metals , SRI

Aluminium, van vliegtuig tot auto

Om te voldoen aan de eisen van de klimaatverandering ziet de automobielsector zich genoodzaakt om zijn aanbod aan te passen en om meer energiezuinige, en dus lichtere voertuigen te ontwikkelen. In deze zoektocht naar het ideale materiaal zou aluminium, dat al langer gebruikt wordt binnen de luchtvaart, wel eens als een van de grote winnaars uit de bus kunnen komen.

In 2014 stelde Ford tijdens de autosalon van Detroit zijn F-150 bestelwagen voor. Dit was het eerste voertuig in massaproductie met een romp van 95% aluminium. De vraag is of de bewezen voordelen van aluminium ervoor zullen zorgen dat de automobielsector dit materiaal gaat beschouwen als een concrete oplossing om voertuigen lichter te maken.

Hoewel aluminium aanzienlijk duurder is dan complex, geavanceerd en ultrasterk staal (Advanced and Ultra-High Strength Steel - AHSS/UHSS) is het grote voordeel de gewichtsverminderding die plaats vindt. Daarnaast is het prijsverschil al een stuk kleiner geworden. Dit maakt van aluminium een bijzonder interessante oplossing, vooral ten opzichte van andere materialen, zoals magnesium en koolstofvezels, die nog te duur zijn om op grote schaal te worden gebruikt.

De productie van aluminium gaat vooral gepaard met een hoog energieverbruik tijdens de productiefase: ongeveer twee keer zoveel als bij staal. Maar het grote voordeel van aluminium is dat de CO2 -uitstoot afkomstig is van de verbruikte elektriciteit. Zo kan bij gebruik van 100% hernieuwbare energie, de meeste CO2-uitstoot voorkomen worden.

Omdat aluminium zonder verlies van kwaliteit onbeperkt kan worden gerecycleerd laat het gebruik van dit materiaal toe om uiteindelijk heel wat energie te besparen: de recyclage van aluminium vereist gemiddeld 95% minder energie dan de productie. In Europa wordt 95% van het aluminium van voertuigen die op de sloop terechtkomen, gerecycleerd.

Materialen die het mogelijk maken om het gewicht van voertuigen te verminderen zijn een van de oplossingen van de energietransitie binnen de automobielsector. Aluminium is een van de beste materialen in deze revolutieen de vraag zal stevig blijven door de massale overgang naar elektrische wagens. Integendeel, vooraal omdat elektrische accu´s 500 kg kunnen wegen!

Binnen deze context is het belangrijk bedrijven (die zich richten op aluminiumproductie) te selecteren die voldoen aan de vereisten van onze SRI-analyse, en die de productie van aluminium. Deze bedrijven zullen ongetwijfeld  een positieve bijdrage leveren op lange termijn. Norsk Hydro dat voornamelijk waterkracht gebruikt voor de productie van aluminium behoort tot de beste bedrijven binnen de sector.