18 OKT

2018

Asset Class , Macro

Eurozone: onderweg

De recente zwakte op het vlak van industriële productie, vooral in Duitsland, staat haaks op andere indicatoren (index van economisch sentiment, geconstateerde vraag ...).

Hoewel ze iets zijn afgevlakt, duiden deze indicatoren op een nog steeds aanhoudende groei binnen de eurozone. Waarom was de industriële productie recent dan zo zwak? Als reden hiervoor wordt vaak de handelsoorlog aangehaald. Maar de nieuwe tarieven blijven, althans voorlopig, beperkt tot de export van staal en aluminium naar de VS, die minder dan 0,1% bedraagt van het bbp binnen de eurozone.

Een andere verklaring houdt verband met nieuwe emissietests en normen voor de automobielsector. Voor het dieselschandaal van Volkswagen in 2015 was de NEDC (New European Driving Cycle) de testprocedure voor het meten van vervuiling door auto’s van nieuwe wagens. Wegens dit schandaal moest de procedure worden hervormd tot een meer strenge procedure, de WLTP (Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedure). Deze nieuwe norm werd van kracht op 1 september 2017 voor nieuwe modellen en op 1 september van dit jaar voor alle nieuw geregistreerde wagens.

Uit commentaar door CEO’s van autobedrijven blijkt dat heel wat bestaande modellen niet meteen klaar waren voor de nieuwe normen, waardoor de productie tijdelijk vertraging opliep. Sommige modellen, vooral wagens met een dieselmotor, konden gedurende enkele maanden niet worden besteld. Deze impact is duidelijk weergegeven in de onderstaande grafiek. In Duitsland daalden de productieorders voor motorvoertuigen met bijna 13% in slechts 2 maanden tijd. Het goede nieuws is dat de productieonderbrekingen naar verwachting slechts tijdelijk zullen zijn en dat de autoproductie geleidelijk weer normaal zal worden.

Eurozone: onderweg