Reglementaire informatie

BEST SELECTION POLICY

DOCUMENTS

Policy for the selection of entities to which Candriam transmits orders for execution from "professional" investors .pdf
Policy for the selection of entities to which Candriam transmits orders for execution from "non-professional" investors .pdf

MIFID : IMPACTS AND ISSUES FOR CANDRIAM

MiFID (Market in Financial Instruments Directive) is a new Directive adopted by the European Parliament in April 2004. It came into force on 1 November 2007.

The aim of this Directive is to put a complete regulatory framework in place which harmonises European legislation and encourages market integration within the Union. It removes obstacles to cross-border trade through the implementation of a single passport under the control of the Member State in which the investment company originates. It gives investors a higher degree of protection via different mechanisms:

  • obligation of best execution to give the client better value,
  • new order management regulations,
  • transparency of transaction costs, and
  • obligatory client information

In this section you will find all the documents relating to ‘MiFID: increased protection at a European level for each investor' as well as the forms for change of investor category and the procedure relating thereto.

DOCUMENTS

MiFID: Protection for every investor (brochure) .pdf
Overview of the main risks and features of financial instruments .pdf
Procedure to change of category (Opt up/down) .pdf
Classification as a professional investor (individual) .pdf
Classification as a professional investor (company) .pdf
Application to be classified as a professional investor (individual) .pdf
Application to be classified as a professional investor (company) .pdf
Request to change investor classification for the purposes of receiving greater protection  .pdf

CONFLICTS OF INTEREST POLICY

Policy governing the identification, prevention and management of conflicts of interest

PROXY VOTING POLICY

Since the beginning of 2003 Candriam has developed an active proxy voting policy and ever since it has actively exercised the voting rights associated with the shares it manages on behalf of its clients.

The cornerstones of Candriam’s Voting Policy are the rights and equal treatment of the shareholders, the accuracy of financial information, the accountability and independence of the board.

Download the Proxy Voting Policy

INDUCEMENTS

Information concerning inducements made or received by Candriam upon the provision of investment services to clients

EXTERNAL DISCLOSURE ON REMUNERATION POLICY

External disclosure on Candriam's remuneration policy

REPORTED INTERMEDIATION COSTS INCURRED BY CANDRIAM FRANCE

Dowload the reported intermediation costs incurred by Candriam France (in French)

COMPLAINTS

Met klachten kunt u zich wenden tot Candriam: 
* via https://contact.candriam.com of complaints@candriam.com of atencionalcliente@candriam.com (voor beleggers in Spanje)
* per post:

Compliance Department
Candriam Luxembourg
19-21 route d’Arlon
8009 Strassen
Groothertogdom Luxemburg

Het hoofd van de dienst Compliance van Candriam Luxembourg zal binnen tien werkdagen bevestigen dat wij uw klacht hebben ontvangen, tenzij wij u binnen die termijn al een passend antwoord hebben bezorgd. Wij bezorgen u in elk geval ten laatste een maand na ontvangst van uw klacht een passend antwoord (behalve in uitzonderlijke omstandigheden, mits we u daar een gegronde reden voor geven).

U kunt ons klachtenbeleid bekijken via volgende link:

[Link naar het klachtenbeleid]

Indien geen overeenstemming kan worden bereikt, kan de klant zich, afhankelijk van het rechtsgebied waar de klacht moet worden behandeld, wenden tot de leidinggevenden van de betrokkene, van wie de contactgegevens indien nodig aan de klant zullen worden bezorgd, en/of een verzoek tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting richten aan:

Land

Naam

Informatie

België

Ombudsfin

Ombudsfin

North Gate II, Koning Albert II-laan 8, bus 2
1000 Brussel
Tel. : +32 2 545 77 70
Fax: +32 2 545 77 79
E-mail: Ombudsman@Ombudsfin.be
Website: www.ombudsfin.be

Frankrijk

Bemiddelaar van de AMF

Médiateur de l'AMF,
17 place de la Bourse
75082 PARIS CEDEX 02
FRANKRIJK

Het formulier om bemiddeling van de AMF te vragen en het handvest inzake bemiddeling zijn beschikbaar op de website http://www.amf-france.org

Duitsland

BaFin

Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht

Straat: Graurheindorfer Straße 108
Postcode: 53117 Bonn
Land: Duitsland
Telefoon:+ 49 (0)228 4108-0

Website: https://www.bafin.de

Italië

CONSOB

CONSOB – Consumer Protection Office
Via G. B. Martini, 3
00198 Rome
Italië

Per fax: +39 06 8416 703 of +39 06 8417 707

https://www.acf.consob.it/glossario/-/asset_publisher/cThPbj4ayk1c/content/reclamo?inheritRedirect=false

Luxembourg

CSSF

CSSF – Commission de Surveillance du Secteur Financier
283, route d’Arlon
L-1150, Luxembourg
Groothertogdom Luxemburg

CSSF-verordening nr. 16-07 inzake buitengerechtelijke geschillenbeslechting, gepubliceerd in het Mémorial A – nr. 228 van 11 november 2016. Ook beschikbaar op de website van de CSSF:http://www.cssf.lu/fileadmin/files/Lois_reglements/Legislation/RG_CSSF/RCSSF_N. 16-07.pdf

Klachten moeten aan de CSSF worden voorgelegd binnen een jaar na de datum waarop de klager zijn klacht (over hetzelfde onderwerp) heeft voorgelegd aan de leidinggevende van de betrokkene.

Nederland

Kifid (AFM)

Adres Kifid

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG, DEN HAAG
Nederland
Telefoon: 070-333 8 999 
www.kifid.nl

https://www.afm.nl/en/consumenten/themas/klacht

Spanje

Comisionado para la Defensa del Inversor de la CNMV

Comisionado para la Defensa del Inversor de la CNMV

E-mail: inversores@cnmv.es

Kantoor te Madrid:

Torre Serrano

Serrano, 47

28001 Madrid
Spanje

Telefoon: 902 149 200

Fax: 91 585 17 01

Kantoor te Barcelona

Passeig de Gràcia, 19-4a

08007 Barcelona
Spanje

Telefoon: 902 149 200

Fax: 93 304 73 10

 

Rechtsgrond: Orden ECO 734 2004, de 11 de marzo

 

REGLAMENTO PARA LA DEFENSA DEL CLIENTE

 

*minstens één maand na indiening

Zwitserland

FINMA

Geen ombudsdienst, maar verschillende aanspreekpunten:

https://www.finma.ch/en/finma-public/fragen-und-antworten/

https://www.finma.ch/en/finma-public/reporting-information/

VAE

Centrale bank van de VAE

Klacht indienen kan:

Online

Per fax: +971 2 6916004

Persoonlijk in een van de kantoren van de centrale bank in Al Ain, Dubai, Sharjah, Ras Al Khaimah of Fujairah.

Website: https://www.centralbank.ae

Verenigd Koninkrijk

Ombudsman voor financiële geschillen

The Financial Ombudsman Service

Exchange Tower

London

E14 9SR
Verenigd Koninkrijk

E-mail: complaint.info@financial-ombudsman.org.uk
Website: http://www.financial-ombudsman.org.uk/

 

*minstens één maand na indiening